Inför tävling så förbereder du dig tillsammans med sin häst så bra det bara går.

Du tränar varje vecka och försöker att få till det så bra som möjligt. När du sedan ska tävla så ska det helst innebära att du kan utföra det du tränat på på allra bästa sätt, med ett bra resultat som belöning.

Ibland blir det då en besvikelse att känna att hästen är helt annorlunda när du börjar rida fram inför din start.

Den känns stel, svårpåverkad och ovillig. Eller också är den vild, bockar och känns nästintill ostyrbar.Som ryttare är det då lätt att bli störd och påverkad av detta, du blir spänd i kroppen och irriterad över att hästen inte lyssnar till dina hjälper som den brukar göra.

Då ska du vara medveten om hur påverkad hästen blir av att vara på en okänd plats med mängder av intryck. Den reagerar på skrämmande föremål och framförallt många hästar runt den. Hela tillvaron runt hästen blir ett brus av signaler som den inte vet hur och om den ska reagera på.

Lär dig att sänka hästens spänningsnivå!

Det kan träna på att sänka hästens spänningsnivå. Det gör du hemma i lugn och ro, för det första du ska lära dig är att du själv medvetet kan slappna av totalt i alla muskler och andas lugnt. Prova hemma och på träning, du kan genom att slappna av nå fram till hästen i de flesta situationer. Du ska träna detta dagligen för att du själv ska kunna vara säker på att det fungerar även på tävling. Din säkerhet ökar.

Avslappning som medveten signal är det mest effektiva sättet att få tillbaka kontakten och kommunikationen med hästen i skarpt läge. Hästar som har en normalt hög grundspänning blir väldigt snabbt överspända och svårpåverkade av stress. Ju mer intryck hästen får desto svårare är det för dig att nå fram med dina signaler. Därför kan en normalt känslig häst plötsligt bli väldigt okänslig för skänkeln eller stark i munnen.

Du och din häst är tillsammans en liten flock. Du har säkert sett när en flock hästar blir skrämda av något, de står med höjda huvuden, spetsade öron och är beredda att fly. Plötsligt sänker en av hästarna huvudet och börjar beta igen, faran är över och alla kan slappna av. Det är du som ska vara den hästen.

En väldigt bra övning att göra hemma för att också kunna ta med sig överallt är övergångarna.

Läs mer om hur du gör övergångar systematiskt här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.